Icoon

Week 8  (nog 7 te gaan)

We zijn over de helft in de voorbereiding! Eigenlijk zelfs ruim over de helft, want twee weken voorafgaand aan de marathon is het advies om niet meer intensief te trainen.

De voorbereiding valt me eigenlijk mee. Het kost veel tijd, maar het levert je ook wel weer veel energie op. De afgelopen weken heb ik gelukkig nog niet echt hoeven af te zien. Natuurlijk ben ik wel eens diep gegaan bij een training, maar na zo’n training herstel je ook wel weer snel. De duurlopen doe ik in een rustig tempo en dat gaat goed.

Nu verwacht ik over zeven weken wel af te moeten zien. Die laatste kilometers zullen echt heel taai worden. Wat ik dan toch wel een beetje mis in de duurloopsport is een icoon aan wie ik mij op kan trekken. Als wielrenner kun je je vasthouden aan het beeld van bijvoorbeeld Laurens ten Dam die he-le-maal stuk gaat tijdens een Tour de France. Als loper kan ik mij niet echt identificeren met een Keniaan die lichtvoetig in een recordtijd over de finish komt. En ook het beeld van de soepel lopende Andrea Deelstra (ook al komen we beiden uit Dwingeloo) geeft mij niet dat beetje extra energie. Gelukkig heb ik nog wel m’n marathonmaten die voor extra motivatie zorgen. Al verwacht ik dat het tijdens de marathon wel echt op mijzelf aan gaat komen.

foto (24)Na het blarenleed van vorige week heb ik de afgelopen dagen wel weer lekker kunnen lopen. Geen natte voeten meer opgelopen en de plek op mijn hiel herstelt goed. Vandaag heb ik zelfs een nieuw record gelopen: 30 kilometer! Na al die grijze dagen was het vanochtend prachtig weer voor een heerlijke duurloop door de Onlanden. Vandaag ook voor het eerst een gelletje genomen tijdens het lopen. Hoewel ik over een sterke maag beschik, viel het toch niet helemaal lekker. De winegummetjes daarentegen vielen wel goed. Volgende week maar eens verder experimenteren met eten tijdens het trainen. Als je nog tips hebt, dan hoor ik het graag!

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 8

Wanneer Afstand Waar
16-02-15 9,5 km Zerniketerrein Training  2 min D3 – herstel – 4 min D3 – herstel – 6 min D3 – herstel – en vice versa
19-02-15 10 km Rondje Haren Rondje knallen!
21-02-15 8,5 Stukkie langs het kanoal Door onverwachts bezoek het lopen een dagje uitgesteld. Mooi rustig gelopen met Laurens
22-02-15 30 km Rondje Onlanden De magische grens aangetikt tijdens een heerlijke, zonnige loop!
Advertenties

Opgepast

Week 7  (nog 8 te gaan)

Vorige week stelde ik al dat hardlopen verslavend werkt. Ik deed dit nogal lachend af: beter verslaafd aan lopen dan aan roken, drugs of drank. Maar als je de berichtgeving in de media moet geloven, is fanatiek hardlopen helemaal niet zo gezond. Deense onderzoekers stelden dat de levensverwachting niet langer is voor snelle en fanatieke joggers dan voor mensen die helemaal niet aan sport doen. En een groep wetenschappers uit Amerika concludeerde in 2011 ook al dat langer dan een uur achtereen hardlopen niet goed is voor de mens. Wetenschappelijke verklaringen blijven echter achter en zodoende wordt er veel kritiek geuit op dergelijke beweringen. Zo zouden de uitkomsten van die onderzoeken gebaseerd zijn op een te kleine groep respondenten. Ik doe maar gewoon waar ik me goed bij voel en ga lekker door met lopen.

cropped-foto-12-09-14-10-05-41.jpg

De zwelling is gelukkig weer weg!

De kans op blessures is bij het hardlopen wel vrij groot. Lopersknie, hielspoor, springschenen: hardlopen is een risicovolle sport. Vaak is overmatige belasting de oorzaak van al dit leed. Het goed opbouwen van je trainingen en voldoende rust nemen is dus belangrijk. Afgelopen week had ik te kampen met klein leed. Een blaar op mijn hiel was namelijk gaan ontsteken. Het voelde dinsdag al niet helemaal goed, maar ik was in de veronderstelling dat het wel weg zou trekken. Niet miepen, doorgaan was het credo. Donderdag na een dag werken deed het toch wel heel veel pijn. M’n enkel was helemaal opgezwollen en rood. Oeps, dit kon ik niet meer negeren!  Badjes soda en Biotex, blarenpleisters en rust hebben ervoor gezorgd dat mijn enkel gelukkig niet is verworden tot een ‘balkenendevoetje’.

Mijn loopschema moest ik door de blarenellende loslaten. En ik moet zeggen dat dit veel moeite kostte. Er ging gewoon een steek van jaloezie door me heen als ik anderen hoorde over hun duurloop. Gelukkig is het leed weer hersteld en kan ik deze week weer gewoon lekker lopen. Mijn tip voor deze week: loop om de plassen heen, want doorlopen na een kletspoot kan leiden tot ongemak.

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 7

Wanneer Afstand Waar
09-02-15 8,6 km Zerniketerrein Training 30-20-10
11-02-15 10 km Industrieterrein Snel rondje voor Valentijnsdiner
15-02-15 13 km Langs de Rijn en Greppeberg Samen met Laurens Wageningen verkend in het zonnetje

Junkie

Week 6  (nog 9 te gaan)

Ik sportte altijd al graag, maar nu kan ik voor mijn gevoel echt niet meer zonder. Ik ben maar eens op onderzoek gegaan of je verslaafd kunt zijn aan hardlopen. En wat blijkt? Dat kan! Voor de minder fanatieke sporters onder ons: iedereen kan er verslaafd aan raken. Hoogleraar fysiologie Maria Hopman stelt dat als je regelmatig minstens een uur hardloopt, je lichaam op den duur endorfine aanmaakt. Endorfine is de verslavende stof die ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd wordt. Bij de ene loper gaat het volgens Hopman wel wat sneller dan bij de andere, maar het moet iedereen lukken.

Met één keer in de week vijf kilometer lopen kom je er niet. Je moet dus wel over een drempel om met het hardloopvirus besmet te raken.

Het uitbouwen van je trainingen is niet zo ingewikkeld. Op vaste dagen lopen, werkt voor mij goed. De trainingen bij Astrea op maandag en woensdag bieden regelmaat en je werkt dan ook nog eens aan je techniek. Daarnaast loop ik ook nog op vrijdag en zondag. Verder is het stellen van doelen ook een goede stok achter de deur. Met zo’n marathon in het vooruitzicht is op de bank blijven zitten gewoon geen optie. Om het lopen leuk te houden, is het goed om verschillende routes te lopen. Een gouden tip voor het lopen van langere afstanden: loop met een groepje andere verslaafden. De gezelligheid zorgt voor afleiding en dan schieten de kilometers voorbij.

foto 1 (3)Zo terugkijkend op de afgelopen dagen, was het een beetje een vreemde trainingsweek. Maandag was het spekglad in Groningen. Uiteindelijk toch nog zeven kilometer gelopen, maar de dag erna had ik last van de bovenbeentjes door het verkrampte lopen. Woensdag begon het tijdens de training ineens hard te sneeuwen. Het liep trouwens wel heel lekker in de verse sneeuw. Vrijdag heb ik de training overgeslagen. Zondag zijn we met de trein naar Kropswolde gegaan om vervolgens via Zuidlaren weer terug te lopen. Omdat loper Anton een hongerklopje kreeg, gingen wij bij Hortis Haren (bij gebrek aan andere verkooppunten) wat calorieën voor hem inslaan. Na de tergend langzame handelingen van de kassamevrouw, bleek het alleen geen doen meer om Anton weer in te halen. Best trots dat wij  -na 23 kilometer-  allemaal nog een mooie eindsprint in de benen hadden.

Ik ben net terug van mijn grote ronde en zit vol endorfines. Morgen lekker weer lopen! En ik maar denken dat ik niet zo verslavingsgevoelig ben.

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 6

Wanneer Afstand Waar
02-02-15 7,0 km Zwerven door Groningen- Noord Het leek eerder schaatsles
04-02-15 10,8 km Zernike D2, D3 in de sneeuw
08-02-15 26,5 km Van Kropswolde via Zuidlaren naar Groningen Met eindsprint!

Waar een wil is

Week 5  (nog 10 te gaan)

foto 1 (2)Wij wonen in een appartement op de elfde verdieping. Toen wij hier gingen wonen had ik mij stellig voorgenomen om minimaal een keer per week de trap te nemen naar onze etage. We wonen hier inmiddels alweer anderhalf jaar en de keren dat ik de trap heb genomen zijn op een hand te tellen. Voor het trappenhuis moet je een andere ingang nemen en daarnaast zijn het best veel treden naar de elfde. Kortom de lift nemen, is wel zo gemakkelijk.

Als je in hardloopkleding in de lift staat, nodigt dat vaak uit tot een kleine conversatie. ‘Knap hoor’ en  ‘lekker gelopen?’ zijn openingszinnen die uitmonden in een leuk gesprekje. Ik kan alleen niet zo goed tegen mensen die zeggen dat ook wel zouden willen hardlopen, maar er geen tijd voor hebben. Geen tijd? Geen tijd? Je moet er tijd voor maken! Het valt of staat met het maken keuzes en prioriteiten stellen. Het is een enorm cliché, maar wel de waarheid: waar een wil is, is een weg! Als een gesprek die wending krijgt, zijn mijn liftgenoten blij als ze hun etage hebben bereikt.

Goed, vier keer in de week hardlopen is soms inderdaad flink puzzelen. Want ook het ‘gewone leven’ draait op volle toeren door. Het lopen begint wel in mijn systeem te komen. Woensdagavond was het koud en nat, maar dat was zeker geen excuus om de training over te slaan. Mijn vrijdagochtendloopje heb ik door de gladheid uitgesteld naar de volgende dag. Had ik niet hoeven doen, want zaterdagochtend was het net zo glibberig. Als je moet nadenken over elke pas die je zet, is het moeilijk om in een lekker ritme te komen. Zondag liep een groot deel van de zondagochtendploeg de midwintermarathon in Apeldoorn, zodoende hebben we met z’n vijven een lekker stuk gelopen. De laatste kilometers moest ik wel alleen doen, maar dat ging prima.

Het is me trouwens –mede door de gladde wegen- wel gelukt om mijn doel te realiseren. Ik heb afgelopen week mooi kalm an gelopen. Op naar de trainingen van week 6!

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 5

Wanneer Afstand Waar
26-01-15 8,0 km Zerniketerrein Rustig heen, snel terug
28-01-15 10,0 km Noorderplantsoen Van D1 naar D2 naar D3
31-01-15 10,0 km Struinen door Groningen-Zuid Glibberpartij
01-02-15 25,0 km Peizermade, Stadspark en Zernike Gelukkig geen gladden wegen, dus lekker kilometers maken!