Trial and error

Week 13  (nog 2 te gaan)

Nog maar twee weken! Met de zenuwen valt het nu gelukkig nog wel mee. Als ik over veertien dagen in mijn startvak sta, dan zullen die kriebels zeker wel komen.

Afgelopen zaterdag organiseerde mijn loopgroep Astrea een mooie wedstrijd. Je kon de 4 mijl, 10 kilometer of de halve marathon lopen. Omdat ik aan het afbouwen ben, heb ik de 10 kilometer gelopen. Het was een ontspannen loop, maar toch was ik bij aanvang van de wedstrijd wel een klein beetje nerveus. Die spanning voordat het startschot wordt gegeven hoort er bij wedstrijden voor mij gewoon bij.

Het lopen ging, ondanks de straffe wind, lekker. Het was erg leuk om door allemaal clubgenoten te worden aangemoedigd. Ik heb zelfs een nieuw PR gelopen: na 48:28 min kwam ik over de finish!

Omdat ik na de halve marathon van Haren foto (26)last kreeg van mijn scheenbeen, liet ik mij een paar compressiekousen aanmeten.Vorige week liep ik de 35 kilometer met deze kousen. Pijn in mijn schenen kreeg ik niet, maar helaas wel veel spierpijn in mijn kuiten. Ik dacht dat het kwam door de afstand, maar dat bleek toch niet het geval. Gisteren probeerde ik het weer met die krengen, en opnieuw kreeg ik veel last van mijn kuiten. Waarschijnlijk ontstaat er door de kousen veel spanning op de spieren, waar ik normaal geen last van heb als ik loop. De tip van Judith (ook een rookie van Astrea) heb ik maar ter harte genomen: lekker met de deegroller over de kuitjes!

Vandaag liep ik een kleine 20 kilometer met gewone hardloopsokken en dat ging gelukkig zonder klachten. Ik ben blij dat ik voorafgaand aan de marathon de compressiekousen heb uitgeprobeerd, want in Rotterdam gaan ze mooi niet aan!

Deze week nog een paar korte afstandjes lopen en volgende week houd ik een weekje rust.

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 13

Wanneer Afstand Waar
26-03-15 8,5 km Via Helpman naar Euvelgunne Even snel tussen de bedrijven door
28-03-15 10 km Zernike – Dorkwerd AstreaRun
29-03-15 19,5 km Dwingeloo en omgeving Back to the roots

Say cheese!

Geen-foto-beschikbaarWeek 12  (nog 3 te gaan)

Afgelopen week kreeg ik een nummer van Runner’s World in de brievenbus. Het eerste wat mij opviel was de foto op de cover. Er stond namelijk een mooie actiefoto van een rennende dame op. En ik heb lang naar dat beeld zitten staren: waarom lukt het mij toch nooit om – rennend- leuk op de foto te komen.

Ok, die foto op de voorkant van het magazine is vast bewerkt, maar dan nog. Als ik actiefoto’s van mijzelf terug zie, vind ik dat altijd erg confronterend. Het erge van alles is  -dat als de foto gemaakt wordt – ik het idee heb dat ik er net zo op sta als die dame op de cover…

Gisteren bij de trainingsloop van Road to Rotterdam bleek dat er veel hardlopende-niet-fotogenieke-lotgenoten waren. Het was een goed teken dat we bij het lopen van de 35 kilometer nog de energie hadden om ons druk te maken over finishfoto’s. Het lopen ging erg lekker en ook de gelletjes vielen goed. Ik ben klaar om af te bouwen voor de grote dag. De ‘stress’ van vorige week is gelukkig weer weg. Ik heb nu het gevoel dat het wel goed gaat komen. Misschien dat ik het oefenen van fotoposes maar in m’n schema van de laatste drie weken op moet nemen.

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 12

Wanneer Afstand Waar
18-03-15 12 km Zernike Heerlijke en gezellige piramide training bij Astrea
20-03-15 8,5 km Eemskanaal Even snel nog wat kilometers maken
21-03-15 35,5 km Onlanden – RtR Nieuw afstandsrecord!

Paniek

Week 11  (nog 4 te gaan)keep-calm-and-run-on2

Misschien is het de lente, maar ik begin een beetje last te krijgen van kolder in de kop. Daar waar ik de afgelopen maanden heel relaxt en nuchter kon kijken naar de marathon, begint nu bij tijd en wijlen de nervositeit toe te slaan: Heb ik genoeg gelopen? Wat neem ik mee onderweg? Wat doe ik aan? Pijntjes, wat nu? De niet-hardlopers vragen zich echt af waar ik me zo druk over maak, maar voor mij zijn dit nu wezenlijke vraagstukken.

Mijn gebrek aan ervaring en het goed willen presteren zitten me een beetje in de weg op het moment. Zo ben ik nog steeds zoekende in wat ik mee moet nemen onderweg. Qua eten ben ik er nu wel aardig uit: bananen, kruidkoek, winegums en  sportdrank. Maar dan loop je weer tegen het volgende probleem aan, namelijk hoe neem je alles mee? Ik heb een ‘bomgordel’ met één drinkflesje en een klein vakje waar net niet genoeg in past. Op zich een handig hulpmiddel, omdat ik het niet fijn vind om een volle gordel mee te zeulen tijdens het lopen. Alleen is deze gordel dus minder geschikt om eten mee te nemen voor onderweg. Gisteren in de Asicswinkel in Amsterdam uitgebreid naar alle mogelijkheden gekeken, maar uiteindelijk toch maar niets gekocht omdat ik niet weet wat wijsheid is.

Gelukkig gaat het lopen nog steeds goed. Het was even zoeken naar momenten om m’n loopjes te voltooien deze week, maar het is weer gelukt!  Het is een vreemde gewaarwording dat het normaal begint te worden om op zondag 20+ kilometers te lopen. Komende week de laatste week voluit trainen met als klapper de 35 kilometer en dan nog twee weekje afbouwen… Spannend!

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 11

Wanneer Afstand Waar
11-03-15 8 km Eemskanaal Rondje in de duisternis met de man
13-03-15 15 km Rondje Kardinge De wind maakte het nog best koud!
15-03-15 25 km Rondje Adorp Heerlijk gelopen met goed gezelschap

Zij maken het verschil

Week 10  (nog 5 te gaan)

Bij wedstrijdjes zijn de toeschouwers voor mij van essentieel belang. Het is namelijk zo leuk om tijdens het lopen aangemoedigd te worden. Helemaal als die supporters ook nog bekenden van je zijn. Het geeft me echt een boost als m’n naam langs de kant van de weg wordt geroepen.

M'n grootste fan ;)

M’n grootste fan 😉

Gisteren liep ik de halve marathon van Haren en daar trof ik vele bekenden langs het parcours. Dat maakte de loop nog leuker. Vooraf had ik nog niet echt een idee over de tijd die ik wilde lopen. Aanvankelijk had ik het plan om heel rustig te lopen, maar na de training van woensdag had ik van Remco, een van de trainers, ‘toestemming’ gekregen om gewoon lekker te lopen. Mede dankzij de toeschouwers heb ik m’n pr met wel vijf hele seconden verbeterd:1:48:52 is nu mijn record. Het lopen ging goed en ik ben niet helemaal tot het uiterste gegaan.

De loop van gisteren heeft me ook een nieuw doel voor na Rotterdam opgeleverd: ik heb me namelijk zojuist ingeschreven voor de halve marathon van Amsterdam en daar wil ik echt een snelle tijd (voor mijn doen dan…) neer gaan zetten. Dat wordt dus werken aan mijn snelheid na de marathon.

Terug naar de toeschouwers. In Rotterdam staan er natuurlijk veel mensen langs de kant. Leuk, maar nog leuker is dat er ook supporters speciaal voor mij naar de havenstad komen. M’n man, m’n schoonouders en hopelijk m’n ouders zullen mij over de finish juichen.

Dat is weer een extra motivatie om de komende weken nog even goed door te trainen. Die marathon komt steeds dichterbij en ik wil mijn fans natuurlijk niet teleurstellen!

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 10

Wanneer Afstand Waar
04-03-15 12 km Noorderplantsoen Training extensief interval 1000 m.
05-03-15 6,5 km Oosterpark Lekker rondje na een zware training
07-03-15 21,1 km Haren Wedstrijdje
08-03-15 8 km Richting Kardinge Heerlijk uitlopen in het zonnetje

Schema

Week 9  (nog 6 te gaan)

Over 42 dagen loop ik ruim 42 kilometer! En zoals je de afgelopen weken hebt kunnen lezen, krijg je het voltooien van een marathon niet cadeau. Om zo’n afstand goed uit te kunnen lopen, dien je je goed voor te bereiden.

Jezelf voorbereiden kun je doen aan de hand van een schema. Zo’n schema zorgt voor een goede opbouw van je trainingen. Zo kun je op sites als asics.com je eigen schema laten samenstellen aan de hand van een aantal gegevens. Ook kun je gebruik maken van een standaard schema die je bijvoorbeeld kunt vinden op de site van Runnersworld. Als je bij een loopgroep zit, dan kan een van de trainers een persoonlijk schema voor je ontwerpen.

Bij de meeste schema’s gaat het erom dat je je duurvermogen opbouwt. Dus dat je steeds langere duurlopen gaat doen, zodat je lichaam kan wennen aan die belasting. Meestal ligt het maximum aantal kilometers dat je loopt zo tussen de 32 en 35 kilometer. Er is echter een schema dat hier van afwijkt: het Sportrustenschema. De neven Koen en Maarten de Jong hebben een ingewikkeld 100 dagen schema ontwikkeld waarbij je niet meer dan 14 kilometer loopt om een marathon voor te bereiden. Volgens hen kun je korter en effectiever trainen als je werkt aan een rustige ademhaling. In de voorbereiding van de marathon ga je daar dan ook mee aan de slag.

Het klinkt heel mooi, maar aan mij is het niet besteed. Ik geloof er toch meer in dat je lichaam en je geest zich moeten voorbereiden op zo’n beproeving en ik doe dat door de kilometers uit te bouwen. Daarnaast vind ik het heerlijk om aan mijn snelheid te werken tijdens door intervaltraining te doen.

foto (25) Afgelopen zaterdag was er weer een trainingsloop van Road to Rotterdam. Dit keer hebben we de omgeving van Froombosch verkend (gelukkig zonder aardbevingen!) Van heinde en verre kwamen fanatieke lopers om aan deze training mee te doen. Het was geen loop voor Sportrustenfans, want wij hebben die ochtend 31 kilometer gelopen! Het lopen ging – ondanks de straffe tegenwind in de laatste kilometers- erg lekker.

De trainingsloop was goed verzorgd met om de vijf kilometer een verzorgingspost waar even gestopt werd om te eten en te drinken. De kruidkoekreepjes vielen erg goed, die houden we er dus in!

Tot volgende week!

Femke

Statistieken week 9

Wanneer Afstand Waar
24-02-15 8.5 km Oosterpark/Korreweg Poeh! Zware benen na zondag!
25-02-15 16 km Kardinge Heerlijke ochtendloop met versnellinkjes
28-02-15 31 km Froomsbosch Trainingsloop Road to Rotterdam 6 min/km